دیدبان

سکولاریسم فقط در بین روشنفکران است/جامعه اسلامی تا ابد سکولاریسم نمی شود

سکولاریسم فقط در بین روشنفکران است/جامعه اسلامی تا ابد سکولاریسم نمی شود

"دیدبان":حجت‌الاسلام داوود مهدوی‌زادگان عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در مورد هشدار مقام معظم رهبری نسبت به نفوذ سکولاریسم پنهان در جامعه دینی اظهار داشت: به لحاظ اندیشه‌ای سکولاریسم فقط در قشر خاصی نفوذ کرده و فراگیر شده است؛ اما از نظر عملی می‌توان سکولاریسم را در همه جوامع اسلامی مشاهده کرد.

وی افزود: جهان به شدت سکولار شده و طبیعی است هر یک از افراد در ساحت عمل گرفتار نوعی از سکولاریسم شده باشند.

مهدوی‌زادگان ادامه داد: پنهان بودن سکولاریسم به این دلیل است که سکولاریسم به صورت آشکار در جوامع اسلامی و به خصوص در ایران نتوانسته است خود را عیان کند. اگرچه در مقاطع تاریخی حاکمانی مانند «آتاتورک» و «رضا خان» سعی کردند به وسیله سرکوب دین را از صحنه حکومت خارج کرده و سکولاریسم را بسط دهند.

عضو هیئت عملی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در پاسخ به این پرسش که آیا عدم توفیق سکولاریسم در ایران (برخلاف ترکیه) به دلیل حضور قدرتمند روحانیت شیعه در اجتماع است یا خیر، گفت: یکی از دلایل رشد سکولاریسم در ترکیه به علت نوع حضور اکثریت روحانیت اهل تسنن در قدرت است. اکثریت روحانیت اهل تسنن بر این اعتقاد هستند که باید مفتی اعظمی روحانیون حاکم وقت را تعیین کند و این به معنای تسلیم شدن در برابر سکولاریسم است.

وی گفت: دولت‌ها به تدریج و گام به گام به سمت سکولار شدن در حرکت هستند و به شدت در حال عرفی شدن هستند، به طبع چنین روحانیتی مرجعیت پیدا نمی‌کند.

مهدوی‌زادگان درباره این موضوع که «سکولار‌ها مطرح می‌کنند که دولت دینی بعد از تصدی قدرت، سکولار می‌شود» گفت: این ادعا که تدبیر امور با مصلحت‌اندیشی همراه بوده و دولت بالذات عرفی کننده است، متناقض نماست. البته این سخن می‌تواند در جوامع خاص مصداق داشته باشد اما در جامعه اسلامی نمی‌تواند مصداق پیدا کند.

وی ادامه داد: اگر این استدلال سکولار‌ها را بپذیریم، حکومت مبتنی بر ولایت فقیه باید دولت و جامعه را به سمت سکولار شدن سوق دهد؛ این امر میل باطنی باورمندان به سکولاریسم است، پس چرا با دولت دینی مخالفت می‌کنند؟!

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی افزود: دین اسلام دارای ارکان و مؤلفه‌هایی است که تا قیامت اجازه نمی‌دهد جامعه اسلامی آشکارا تبدیل به جامعه سکولار شود. رکن مؤثر وجود شریعت است، به همین دلیل برخی روشنفکران سعی می‌کنند شریعت را انکار کنند.

وی افزود: مؤلفه دیگر، مفهوم «امامت و ولایت» است. این مؤلفه‌ مانع سکولار شدن جامعه می‌شوند.

حجت‌الاسلام مهدوی‌زادگان در پایان گفت: به دلیل آنکه سکولاریسم آشکارا قادر نیست در جامعه اسلامی ظهور کند، به سکولاریسم پنهان روی آورده‌اند.

مرتبط‌ها

آتش به اختیار با خشاب بصیرت انقلابی

خورشید‌ بی‌غروب امام خمینی(ره)

اختیارات پیامبر و امامان معصوم (ع)

عزاداری حسینی؛ امتداد سیاست خارجی جمهوری اسلامی

نهادینه‌سازی آموزه‌ مهدویت برای کودکان

رابطه سختی و آسانی در قرآن/ ما به چه کسانی بدهکاریم؟